Jdi na obsah Jdi na menu
 


Železniční spojení Praha – Milovice aneb dočkáme se taky?

23. 11. 2008

Úplně nový jízdní řád a nové bezbariérové vlakové soupravy, tak bude vypadat od 14. prosince 2008 trať mezi Prahou a Kladnem na příměstské lince S5. Vlaky budou jezdit v pravidelném taktu a přibude množství rychlíků a spěšných vlaků, které pojedou z Kladna do centra Prahy jen 37 minut. (převzato z http://www.ceskedrahy.cz/)

Z východní strany od Lysé nad Labem do Prahy to vypadá jinak. Stálé prodlevy a přeplněné vlaky, kde si v ranní a odpolední špičce nesednete.

Milovické nádraží

Obrazek

Milovické nádraží dávno již neodpovídá tomu, jaké množství lidí z něho odjíždí. V pracovní den je to několik tisíc lidí. Není zde pořádná čekárna, která by pojala alespoň čtvrtinu cestujících a nástupiště je v katastrofálním stavu. Plocha, kde nastupují cestující do vlaku, není právě bezpečná. Jsou zde nerovnosti, praskliny, rozdrolený beton a chybí zde patřičné osvětlení. Přijíždějící vlak, který vjíždí v ranních i večerních hodinách do tmy, zastaví v místě, kde na vás prší, byť o deset metrů dál je nástupiště zastřešeno. Nedávno zde byly opraveny okapy, aby na nástupiště nezatékalo, ale k čemu je to dobré, když vlak staví mimo zastřešenou plochu. Budova přiléhající k nástupišti by mohla výborně posloužit jako čekárna i pokladna, je ovšem zchátralá a zničená vandaly.

Z elektrifikace milovické trati si už někteří místní dělají legraci. Nejprve se uvažovalo o úplně jiném uložení trati s obousměrným provozem a elektrifikací. Nedávno proběhla spekulace o tom, že se bude elektrizovat pouze stávající trať. Dnes se však hovoří o tom, že peníze na stavbu nejsou a proto elektrizace neproběhne vůbec.

Obrazek

Původní plány, dle kterých by přes Milovice vedla trať navazující na trať mezi Nymburkem a Mladou Boleslaví, jsou prý v nedohlednu.

Cesta z Milovic do Prahy

Vláček, starý Motorák řady 812 o třech vagónech z Milovic odjíždí plný. V Lysé nad Labem cestující přestoupí do vlaku přijíždějícího z Kolína. Jde o dvě soupravy starodávného „Pantografu“. Lidé se hrnou do vlaku takovým stylem, že zapomínají na slušné vychování a zašlápnou třeba i starší nebo těhotnou paní, jen aby si sedli. V Čelákovicích si do vlaku sedne již opravdu málokdo a v těsných uličkách se mačkají i desítky lidí. V zastávce Zeleneč přebíhají cestující od dveří ke dveřím, aby se mohli napasovat do přeplněného vlaku. Někteří cestující vystupují v Horních Počernicích, odkud dojíždí několik zastávek na metro Černý Most. O víkendech zde přípoj na vlak většinou nečeká a tak vyčkáváte i čtvrt hodiny na autobus směr metro. Pokud vystoupíte na zastávce Praha-Vysočany, tlačíte se ve frontě lidí úzkým východem z nádraží do úzké chodby a poté procházíte ulicí s úzkými chodníčky, která je přeplněná parkujícími automobily.

Praha-Masarykovo nádraží. Pokud vystupujete a je zima, tak než se obléknete, do vlaku už nastupují cestující směr Nymburk. Máte co dělat, abyste vystoupili.

Praha-Rajská zahrada

Vzpomínám si, že se dlouho mluvilo o zastávce, která by měla vzniknout na uprostřed trati mezi stanicemi Praha-Horní Počernice a Praha-Vysočany, kde je v provozu linka S2 a S3 ze Satalic na Vysočany. Zastávka Praha-Rajská zahrada je v plánech zanesena již dlouho jen se o ní přestalo mluvit i psát. U metra Rajská zahrada si můžete přečíst o výstavbě této zastávky, o které se hovořilo mezi zastupiteli Prahy 14. Tato zastávka by měla ohromnou řadu výhod. V době povodní, kdy bylo vyřazeno z provozu metro, by zastávku využilo mnoho lidí, kteří by se bez komplikací dostali do centra města vlakem. Další výhodou je blízkost zastávky od metra (cca 60 m). Také mnoha lidem cestujících do nákupní zóny Černý Most, a to nejen za nákupy, ale i za prací, by to značně zkrátilo čas i cestu. 

Celý tento článek píši ke znovuoživení rozhovorů a plánů na téma železnice ve východní části středočeského kraje. Jedna strana - ta západní od Prahy se dočká alespoň částečně uspokojení potřeb cestujících. Na straně východní se mění koleje, dochází k výlukám spojů a možná i k nelogickým opravám. Vždyť v místě výměny kolejí má stát zastávka Praha-Rajská zahrada. Nebo že by se od výstavby stanice upustilo?

Jan Bukovský

Související článek.

Související članek II. 

Související článek III